Dit is onze oorsprong
Voorheen de typeaanduiding voor sportieve SEAT’s, sinds 2018 een zelfstandig merk. CUPRA verlegt de grenzen van automotive en zet de toon op de Nederlandse wegen. Ons race-DNA is zichtbaar in alle CUPRA modellen. Ze bewijzen dat uniek design, sportief rijden en duurzaamheid samengaan. Lees hier alles over de oorsprong én de toekomst van CUPRA.
CUPRA ken je misschien als typeaanduiding voor sportieve en snelle SEAT-modellen. De allereerste auto die mag pronken met de naam CUPRA is de SEAT Ibiza GTi CUPRA Sport 16V. Onthuld in 1996 ter ere van de overwinning van de World Rally Cup door SEAT Sport - het toenmalige racelabel van SEAT. De naam CUPRA - een samenvoeging van de woorden Cup en Racing - wordt vanaf dat moment gebruikt op de sportieve, snelle SEAT-modellen. Tot 2018.
Want sinds 2018 is CUPRA een zelfstandig, Spaans merk met een eigen logo, eigen ontwerpen en een eigen identiteit. CUPRA bewijst dat elektrisch en hybride rijden de adrenaline een krachtige boost geeft. Wij zijn er voor de autoliefhebber die duurzaam wil zijn. Die de energie wil voelen en onvergetelijk rijplezier wil beleven. Electrifying performance, noemen we dat.
Zeg je CUPRA, zeg je racing. Met een oorsprong in Cup Racing en een naam die hiervan is afgeleid, verdienen onze CUPRA teams nog altijd hun sporen op het racecircuit. Stap in en reis mee door de tijd.
Het jaar waarin het Special Vehicles Department van SEAT, opgericht in 1971, wordt omgedoopt tot SEAT Sport. Een nieuw racelabel is geboren dat met SEAT Ibiza rallywagens door heel Europa deelneemt aan nationale rally kampioenschappen.
Met tien jaar ervaring onder de vijfpuntsgordel ontwikkelt SEAT Sport een nieuwe SEAT Ibiza rallywagen met een krachtige 2-liter 4 cilinder en kit car homologatie. Hiermee behalen ze drie World Rally Cup titels op rij, in '96, '97 en '98. Dit maakt SEAT Sport tot de enige fabrikant ooit met meer dan één wereldtitel op naam.
De eerste overwinning in de World Rally Cup wordt gevierd met een speciale editie van de SEAT Ibiza: de SEAT Ibiza GTi CUPRA Sport 16V. Dit is het eerste model met typeaanduiding CUPRA. CUPRA - een samenvoeging van Cup Racing - is de voorbode van een rijke en succesvolle toekomst.
Met de introductie van de SEAT Leon CUPRA R verlegt SEAT Sport de focus van rally naar het circuit. Dit leidt in Spanje tot de oprichting van het SEAT Leon Supercopa kampioenschap, waarin alléén met SEAT Leon CUPRA’s wordt geracet. Andere landen nemen dit al snel over, zoals Engeland in 2003 met het SEAT CUPRA Championship en Nederland in 2004 met de SEAT CUPRA Cup. In Nederland wordt geraced met de SEAT Ibiza CUPRA.
In 2003 keert SEAT Sport terug naar de fabrikant-kampioenschappen met twee SEAT Toledo CUPRA Super 2000’s tijdens de European Touring Car Championship (ETCC). In Duitsland wordt Frank Diefenbacher tweede, het jaar daarop claimt Rickard Rydell de eerste overwinning. In 2004 rijdt de snelle Toledo ook mee in de British Touring Car Championship (BTCC), waar Jason Plato en Rob Huff negen keer als eerste over de finish rijden.
SEAT Sport boekt vooruitgang en maakt de overstap van de ETCC naar de World Touring Car Championship (WTCC). De eerste overwinning tijdens de WTCC is voor Rickard Rydell op het Silverstone circuit in Engeland, in de SEAT Toledo CUPRA Super 2000. Een paar races later wordt de auto vervangen voor de nieuwe, tweede generatie SEAT Leon CUPRA. Jordi Gené wint als eerste in deze nieuwe racewagen, heel toepasselijk, op het Ricardo Tormo circuit in geboorteland Spanje. In de BTCC maakt de SEAT Leon CUPRA haar debuut in 2006, waar Jason Plato en James Thompson welgeteld elf keer de overwinning behalen en de constructeurstitel bemachtigen.
De nieuwe SEAT Leon CUPRA TDi maakt halverwege het seizoen haar debuut met een nieuwe turbo dieselmotor. Jordi Gené scoort hiermee de eerste overwinning op het Monza circuit in Italië. Ondertussen rijdt de benzineversie van de SEAT Leon CUPRA nog mee in de BTCC en wint negen races.
De SEAT Leon CUPRA TDi domineert in de WTCC en wint elf races dankzij Yvan Muller, Gabriele Tarquini, Jordi Gené en Rickard Rydell. De uitslag van het overall kampioenschap 2008: Yvan Muller op de eerste en Gabriele Tarquini op de tweede plek. Het seizoen van 2009 wordt met hetzelfde succes afgesloten, met omgedraaide podiumplekken van de coureurs
Om de snelheid en wendbaarheid van de SEAT Leon CUPRA aan te tonen, zet SEAT haar zinnen op een record op de Nürburgring. Met Jordi Gené achter het stuur wordt de SEAT Leon CUPRA SC koning van de hatchbacks dankzij én een nieuwe snelste tijd én de eerste hatchback ooit met een rondetijd onder de 8 minuten, namelijk 7 minuten en 58.4 seconden.
Met de lancering van CUPRA als een eigen merk, neemt CUPRA ook de activiteiten van SEAT Sport over. Dat jaar wordt de WTCC gereden onder TCR regelgeving en neemt de CUPRA Leon TCR het op tegen ‘s werelds beste Touring Car teams, met onder andere Tom Coronel achter het stuur.
Een mijlpaal in de geschiedenis van racing: de volledig elektrische CUPRA Leon e-Racer wordt onthuld. ‘s Werelds eerste elektrische Touring Car racewagen, ontwikkeld voor het nieuwe ETCR-kampioenschap dat het jaar daarop van start gaat.
CUPRA staat als eerste autofabrikant aan de start van een nieuwe klasse in motorsport: Extreme E. Extreme E is een elektrische off-road, rally style raceklasse die aandacht vraagt voor het milieu en gendergelijkheid. CUPRA vormt een raceteam met ABT. Het eerste ABT CUPRA coureursduo bestaat uit Claudia Hürtgen en Mattias Ekström. Voor het seizoen van 2022 verwelkomt het ABT CUPRA team Dakar legende Nasser Al-Attiyah. In het seizoen van 2023 neemt Klara Anderssen het over van Claudia en pakt rally legende Sébastian Loeb het stuur over van Nasser.
In het eerste jaar van de Pure ETCR behaalt CUPRA ambassadeur en coureur Mattias Ekström de overwinning in het coureurskampioenschap en wint CUPRA de constructeurstitel. Ook in 2022 blijkt CUPRA onverslaanbaar: op het podium nemen CUPRA coureurs Adrien Tambay, Mattias Ekstrom en Tom Blomqvist plaats op respectievelijk P1, P2 en P3. Hiermee bemachtigt CUPRA opnieuw de constructeurstitel.
De plannen voor de CUPRA Squared Experience zijn onthuld: racen op een bestaand circuit in een echte racewagen, maar met een VR-bril op. Hiermee krijgen coureurs de kans om een compleet andere wereld te ervaren.
Vanuit de ambitie om in 2030 een volledig elektrisch merk te zijn, staan we klaar voor onze volgende ontwikkelingsfase. In 2023 neemt team CUPRA x ABT Sportsline deel aan de Formule E. met de Nederlandse, meervoudig Formule E winnaar Robin Frijns en de Zwitserse Nico Müller achter het stuur.
CUPRA begint een nieuw Formule E-avontuur en bundelt de krachten met Kiro Race Co. Het nieuwe CUPRA x KIRO-team gaat deelnemen aan het 2024/2025-seizoen van de Formule E en treedt aan met coureurs Dan Ticktum en David Beckmann. Het nieuwe seizoen is op 7 december van start gegaan in Brazilië.
In 2005 en 2006 reed Tom Coronel enkele kampioenschappen in een SEAT Toledo CUPRA: de Italiaanse Super Touring Car Championship, de European Touring Car Cup en de FIA World Touring Car Championship. Later, in 2019 behaalde Tom de eerste positie tijdens de TCR Spa 500 in de CUPRA Leon TCR. Dat jaar nam hij met dezelfde auto deel aan de FIA World Touring Car Cup.
Van 2004 tot en met 2007 werd de SEAT CUPRA Cup georganiseerd in Nederland. Alle teams reden in een SEAT Ibiza CUPRA en de races werden voornamelijk gereden voorafgaand aan andere grote race-evenementen, zoals de WTCC, Paasraces of Pinksterraces. Er werd gereden op het Circuit van Zandvoort en TT Circuit Assen, met af en toe een uitstapje richting Circuit Zolder of Circuit Spa-Francorchamps. Deze raceklasse werd beschouwd als een laagdrempelige manier om in te stappen in de racerij.
Als onderdeel van hun wervingscampagne, heeft de Koninklijke Landmacht in 2005, 2006 en 2007 meegedaan aan de SEAT CUPRA Cup. Elke auto van Racing Team Koninklijke Landmacht had een eigen pitcrew, bestaande uit militairen van de Koninklijke Landmacht. Uiteindelijk heeft Racing Team Koninklijke Landmacht de derde, tweede en zelfs de eerste plek weten te bemachtigen.
Eén van de auto’s van Racing Team Koninklijke Landmacht werd bestuurd door een vrouwelijk duo: Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur. Tijdens het eerste seizoen in 2005 behaalden ze een derde plaats, tijdens het tweede seizoen in 2006 lukte het ze om de eerste plek te bemachtigen.