Vaak is de aanschafprijs van elektrische auto's hoger dan van een vergelijkbare auto met een brandstofmotor. Daartegenover staat dat het bezit en gebruik van een elektrische auto over het algemeen goedkoper is. Elektrische rijden is dus niet alleen beter voor het milieu, het is ook nog eens beter voor de portemonnee. Op deze pagina vind je het antwoord op de vraag: wat kost elektrisch rijden?
De kosten van elektrisch rijden kun je verdelen in vaste kosten en variabele kosten. Vaste kosten zijn kosten die je per maand betaalt ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Onder de vaste kosten vallen:
De variabele kosten zijn kosten die afhangen van het aantal kilometers dat je rijdt en hoe lang je de auto in bezit hebt. Onder de variabele kosten van elektrisch rijden vallen:
De kosten voor het opladen van jouw CUPRA hangt af van het abonnement dat je hebt en waar je laadt; thuis, aan een laadpaal in de buurt of aan een snellader. Hieronder zijn enkele rekenvoorbeelden te zien. De prijzen per kWh verschillen natuurlijk per huishouden en aanbieder, dus de prijzen hieronder zijn indicatief.
Geschatte kosten per kWh
- Thuis laden: € 0,45 per kWh
- Openbaar laden: € 0,65 per kWh
- Snellader: € 0,85 per kWh
Kosten opladen CUPRA Formentor, Leon en Leon Sportstourer naar 100%
- Thuis: € 5,76
- Openbaar: € 8,32
- Snellader: € 10,88
Kosten opladen CUPRA Born 58kWh naar 100%
- Thuis: € 26,10
- Openbaar: € 37,70
- Snellader: € 49,30
Hoeveel kost elektrisch rijden per kilometer en per maand? Hieronder vind je een berekening voor de aanschaf van een CUPRA Born Essential Limited (€ 34.990, januari 2025), die 4 jaar in bezit is en 10.000 kilometer per jaar rijdt. De getoonde prijzen zijn indicatief en uitgaande van de provincie Utrecht. Aan de hand van deze berekening kun je zelf een inschatting maken van hoeveel elektrisch rijden jou kost.
Afschrijving (50% van de nieuwwaarde) € 17.495
_________________________________________
Verzekering (70% no-claim, WA+) € 1.400
__________________________________________
Wegenbelasting (75% in 2025 € 3.874
en 100% in 2026, 2027 en 2028)
__________________________________________
Regulier onderhoud en apk (5 jaar incl.) € 0
__________________________________________
Stroomverbruik (15,6 kWh per 100 km, €4.056
€0,65 per kWh)
__________________________________________
Totale geschatte kosten voor 4 jaar € 26.825
en 40.000 km
__________________________________________
Totale geschatte kosten per maand € 558,85
__________________________________________
Totale geschatte kosten per kilometer € 0,67
Een elektrische auto heeft een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor. Dit betekent veel minder bewegende onderdelen, waardoor een elektrische auto minder vaak onderhoud nodig heeft. Zaken als de olie verversen, filters vervangen of de distributieriem vervangen, hoeven dus niet te gebeuren. Dat scheelt veel geld. Ook hoeft een elektrische auto geen grote of kleine beurt te krijgen. De CUPRA Born en CUPRA Tavascan hoeven slechts elke twee jaar naar een CUPRA Service Partner voor een inspectieservice. Ook worden ze standaard geleverd inclusief 5 jaar gratis onderhoud en APK. Dat resulteert dus niet alleen in goedkoop elektrisch rijden, maar ook in zorgeloos elektrisch rijden. En dat is ook wat waard.
De banden van een elektrische auto gaan over het algemeen iets minder lang mee dan bij een auto met een verbrandingsmotor, dit vanwege de beschikbare kracht van de elektromotor en het hogere gewicht van de auto. De remmen gaan weer wat langer mee omdat een elektrische auto veel afremt op de elektromotor. Het accupakket van een elektrische auto is ook aan slijtage onderhevig. Dit gaat echter over het algemeen lang mee en bovendien wordt elke CUPRA standaard geleverd met 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu.
Om elektrisch rijden te stimuleren heeft de Nederlandse Overheid enkele maatregelen getroffen. Dankzij deze maatregelen vallen de kosten voor elektrisch rijden over het algemeen lager uit dan bij een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Momenteel zijn de fiscale voordelen:
De bijtelling voor elektrische auto's is in 2025 gezet op 17%, in plaats van de reguliere 22% voor auto's met een verbrandingsmotor. De 17% geldt echter wel alleen voor de eerste € 30.000 van de catalogusprijs. In 2026 stijgt het bijtellingspercentage naar het reguliere percentage van 22%.
De bpm is de belasting voor personenauto's en motorrijwielen. Dit is een extra belasting die je betaalt bij de aanschaf van een auto of motor. De hoogte van de bpm hangt af van de CO2-uitstoot en omdat elektrische auto's geen directe CO2-uitstoot hebben, is er vanaf 2025 een vast BPM-bedrag bepaald voor elektrische auto's van € 667.
De motorrijtuigenbelasting, ofwel wegenbelasting, betaal je voor het gebruik van het wegennet in Nederland. De hoogte hiervan hangt af van de gewichtsklasse van de auto en de provincie waarin je woont. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto's het kwarttarief en betaal je slechts 25% van de verschuldidgde wegenbelasting.
De kosten voor het leasen van een elektrische auto verschillen van de leasekosten voor een auto met een verbrandingsmotor. De maandelijkse leaseprijs kan verschillen en ook de bijtelling voor de zakelijke rijder is lager.
Bij het Private Leasen van een elektrische auto betaal je één vast bedrag per maand voor alle vaste en bijna alle variabele kosten. Je betaalt dus alleen voor het laden. Wat is zorgeloos rijden jou waard?
Met Operational Lease betaal je zelf meestal niks voor het daadwerkelijke gebruik van de auto. Je betaalt slechts belasting over het gebruik van de auto: de bijtelling. Je betaalt geen bijtelling wanneer je kunt aantonen dat je de auto niet privé gebruikt. Ontdek alles over Operational Lease bij CUPRA.