en:CUPRA Care: End of Life Vehicles (ELV) NL/NL

Recycling en inleveren van afgedankte auto's

Optimaal gebruik van grondstoffen in design en ontwikkeling bij SEAT/CUPRA

Voor onze auto's ontwikkelen we de meest geavanceerde interieurs van gerecyclede en hernieuwbare materialen. Ons doel: in 2040 moet 40% van de materialen in onze auto's circulair zijn.

We jagen innovatie aan door gerecyclede en biogebaseerde materialen te gebruiken. Zo hebben we SEAQUAL® YARN geïntroduceerd – gemaakt van gerecycled plastic uit zee – en Dinamica® microvezel – geproduceerd met 73% gerecycled polyester via een proces op waterbasis – voor delen van onze interieurs. Nog een voorbeeld: de introductie van Bcomp's composieten op basis van vlas voor de CUP-kuipstoelen in sommige van onze modellen.

SEAT S.A. duikt vol in onderzoeksprojecten voor tweede-levenstoepassingen en recycling. Denk aan RELOAD (om technologieën voor het terugwinnen van hoogwaardige materialen in de waardeketen van elektrische auto's een boost te geven), ECLIPSE (onderzoek naar nieuwe technologische routes voor recycling & terugwinning van complex polymeerafval aan het einde van de levensduur van auto's) en TREASURE (om verschillende scenario's voor de circulaire economie in de automotive sector te evalueren).

Voertuigen aan het eind van hun levensduur

Grondstoffen en energie zijn kostbaar. Het duurzaam gebruik hiervan is daarom een topprioriteit voor CUPRA. De stap naar een circulaire economie is cruciaal: aan het einde van zijn levensduur is een product geen afval meer, maar een bron van herbruikbare materialen. Een compleet milieubeheer rust op drie pijlers: het begint bij het design en de productie van auto's, gaat verder met het optimaliseren van de technische support van CUPRA en eindigt met het correcte gebruik van de auto en zijn onderdelen aan het einde van zijn levensduur.

Terugwinning

Milieuvriendelijke productie en een op recycling gericht design

Hergebruik, terugwinning van onderdelen, een milieuvriendelijke verwerking van auto's en het verminderen van afval zijn de sleutels tot het terugwinnen van autowrakken. Om dit te maximaliseren, houden we al vanaf de designfase van een nieuwe auto en gedurende zijn hele ontwikkeling rekening met een aantal factoren:

  • Milieubelastende stoffen vermijden
  • Zoveel mogelijk gebruik maken van gerecyclede materialen
  • Voorrang geven aan recyclebare materialen
  • Verbindingen tussen onderdelen zo ontwerpen dat demontage snel en simpel is
  • Alle onderdelen markeren om sorteren makkelijker te maken

Afvalvermindering

Duurzame verwerking van auto's die aan het eind van hun levensduur zijn gekomen

Voor een optimale en milieutechnisch respectvolle verwerking van auto's aan het einde van hun levensduur en om te voldoen aan de wettelijke eisen, hebben CUPRA en andere fabrikanten het International Dismantling Information System (IDIS) opgezet. Dit systeem geeft demontagebedrijven informatie over voorbehandeling en demontage, zodat de impact op het milieu minimaal is. De database bevat specifieke instructies voor de meest geschikte en milieuvriendelijke verwerking van elk model – inclusief het afvoeren van vloeistoffen als olie, brandstof en koelvloeistof – en de demontage van de belangrijkste recyclebare onderdelen. Meer weten? Check de website: http://www.idis2.com/

Proces

Wanneer de laatste eigenaar besluit dat het tijd is om afscheid te nemen van zijn auto, wordt deze naar een erkend verwerkingsbedrijf gebracht waar het proces start.

Zodra het papierwerk rond is, wordt de auto gesaneerd. Dit betekent dat componenten en gevaarlijke materialen gecontroleerd worden gescheiden om vervuiling van bodem, water en lucht te voorkomen. Onderdelen als olie, filters, remvloeistof, accu's, katalysatoren en koelvloeistof worden apart opgeslagen in verzegelde containers en verwerkt volgens de wettelijke eisen.

Na de sanering wordt de auto niet meer geclassificeerd als gevaarlijk afval en kunnen de onderdelen worden teruggewonnen voor hergebruik. 

De metalen – zowel ferro als non-ferro – worden gescheiden voor verkoop. Wat overblijft, bevat materialen die na scheiding en behandeling weer als grondstof kunnen dienen. Dit is de basis van zogenaamde post-fragmentatietechnologieën.

Deze technologieën zijn hét alternatief voor traditionele demontage en een belangrijk onderdeel van de CUPRA strategie. We verwachten dat deze technologieën snel worden uitgebreid naar andere EU-landen.

Alle CUPRA modellen zijn ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd volgens de 2000/53/CE-richtlijn, wat garandeert dat ze voor minimaal 95% recyclebaar zijn. Revisie van gebruikte onderdelen en assemblages (zoals motor en versnellingsbak) draagt extra bij aan het respectvol omgaan met grondstoffen. Tegelijkertijd kunnen we hierdoor onderdelen aanbieden tegen scherpe prijzen voor de reparatie van jouw CUPRA.

Inleversysteem van auto's aan het einde van hun levensduur

Sinds 1 januari 2007 is de fabrikant verantwoordelijk voor de afvoer van alle daarvoor in aanmerking komende auto's, ongeacht de registratiedatum. Dat betekent dat CUPRA en onze importeurs ervoor zorgen dat een auto zonder kosten voor de laatste eigenaar wordt ingeleverd bij een erkend verwerkingsbedrijf. Onze importeurs hebben een inleversysteem opgezet om klanten een gratis service te bieden die voldoet aan alle wettelijke eisen.

Meer informatie over de ELV-richtlijn vind je op: 

http://ec.europa.eu/environment/waste/elv_index.html

Inleveren en recyclen

Inleveren en recyclen van batterijen en accu’s

Batterijen horen niet in het restafval. Lees meer over wat je moet doen met lege batterijen en accu's.

Inleveren en recyclen van afgedankte elektrische apparaten

Lees meer over je rechten en plichten bij het afvoeren van oude en afgedankte elektrische apparaten.