2019.0.8.1 NL/NL

Klaar voor de start?

De technologie van racewagens is de afgelopen decennia flink geëvolueerd. Neem bijvoorbeeld de CUPRA TCR. De herontworpen versnellingsbak presteert beter, waardoor de coureur optimaal gebruik kan maken van de 350 pk. Het is net een auto uit de toekomst, dankzij de sequentiële versnellingsbak, elektrische stuurbekrachtiging, verbeterde ECU-map, scherpere stuurhoek en nóg meer functionaliteiten binnen handbereik.

Hetzelfde kan gezegd worden voor race games. Van levensechte 3D-graphics en indrukwekkende AI naar ‘force-feedback’ controllers en online multiplayer games: we worden ondergedompeld in de meest realistische rijervaring. Dat is allemaal leuk en aardig voor racefans, maar wat is het nut voor professionele coureurs?

We legden deze vraag voor aan de racekampioenen van wereldklasse die we recent aan het CUPRA-team hebben toegevoegd. Daniel Haglöf, co-founder van PWR Racing. De jonge Mikel Azcona, eveneens van PWR Racing en titelhouder van het TCR Europe kampioenschap van vorig jaar. Tom Coronel van Cometoyou Racing, de coureur met de langste staat van dienst in de TCR-competitie. En Aurélien Panis, eveneens van Cometoyou Racing, die op 24-jarige leeftijd al 17 podiumplaatsen en 6 overwinningen achter zijn naam heeft staan. Dit zijn de coureurs die voor CUPRA zullen rijden in de CUPRA TCR, gedurende het 2019-seizoen van de World Touring Car Cup (WTCR).

Wat vind je van race games?

Daniel Haglöf: Race games zijn fantastisch. Ik speelde vaak samen met een paar van mijn vrienden. Als je tegen vrienden racet en in dezelfde kamer zit krijg je hetzelfde gevoel als wanneer je in een echte auto op het circuit rijdt. Ik houd van dat gevoel, zowel op het circuit als in games. Ik krijg dezelfde adrenaline, hetzelfde gevoel en focus. Als ik goed gefocust kan blijven in een videospel dan kan ik dat zéker in een racewagen.

Mikel Azcona: Race games zijn erg nuttig. Je kan circuits leren kennen, ook al ben je er nog nooit geweest. Dat is met name dit jaar voor mij erg belangrijk. Er zijn acht nieuwe circuits die ik moet leren. Je moet het spel spelen om sneller te kunnen gaan.

Tom Coronel: Race games zijn sterk vergelijkbaar met wat je ervaart op het echte circuit. Ik noem het 2D versus 3D. Video games zijn 2D, dus je mist een component. Laten we zeggen dat het 66% vergelijkbaar is. Als ik zie hoeveel jonge coureurs leren van deze videospelletjes dan zou ik willen dat ik dat in mijn tijd had gehad.

Aurélien Panis: Er zijn verschillende simulatoren die heel erg op de echte ervaring lijken. Ik maak daar veel gebruik van, bijvoorbeeld om een circuit te leren kennen. Maar er zit altijd verschil tussen de virtuele ervaring en de werkelijkheid. Het is heel moeilijk om de perfecte ervaring te simuleren. Maar voor ons werk is het erg nuttig, bijvoorbeeld om de circuits te leren kennen en sommige instellingen van de auto te testen.

Hoe voelt het om voor het CUPRA team te rijden?

Daniel Haglöf: Thuis in Zweden rijd ik dagelijks in een CUPRA Ateca. Het is een fantastische auto, ik heb grote passie voor het merk. Het is dus geweldig om op wereldniveau met dit merk te kunnen racen. 

Mikel Azcona: Dit is het vierde jaar dat ik rijd voor CUPRA. Het voelt inmiddels als familie, ik ken iedereen. Vorig jaar won ik TCR Europe met hen en dit jaar gaan we voor een nog beter resultaat.

Tom Coronel: CUPRA is een mooi opkomend merk dat nu zijn karakter begint te vormen - en dat karakter past bij mij. Ik koos voor CUPRA vanwege het team. Daar heb ik een goed gevoel bij, bij de mensen achter het merk.

Aurélien Panis: Ik denk dat CUPRA één van de beste TCR-auto’s heeft. We zagen in het verleden dat CUPRA altijd vecht voor de overwinning, altijd vecht voor de kampioenschappen… Ik ben erg trots om nu CURPA-coureur te zijn.

 

En hoe voelt het om in het echt te racen in de CUPRA TCR?

Daniel Haglöf: De CUPRA TCR is een winnende auto omdat we de auto door en door kennen. Het is een mix van betrouwbaarheid en performance. Het is de perfecte auto voor het wereldkampioenschap. 

Mikel Azcona: De CUPRA TCR is een goede auto voor bochten op hoge snelheid en voor nauwkeurige remmomenten. Het is een leuke auto bij hoge snelheid, want het is niet moeilijk om te besturen en je kan makkelijk erg snel gaan.

Tom Coronel: Je kan races winnen met de CUPRA TCR. Als je voelt dat je een kans hebt, dan geloof je er ook in.

Aurélien Panis: Ik voel me goed in de CUPRA TCR. De auto is erg sterk, erg consistent en plakt goed aan de weg. Dat is erg belangrijk voor ons om punten te scoren en races te winnen.

Wil je op de hoogte blijven van de uitslagen van de 2019 WTCR-competitie? Volg ons dan op Twitter voor de laatste updates: @cupra_racing.