Ons DNA:Garage:Alejandro Mesonero’s Design Process 2020.0.16.1 NL/NL

Alejandro Mesonero Romanos

Terug naar de garage.

Laten we beginnen met het CUPRA-logo. Wat zit er achter het ontwerp?

We hebben bewust gebroken met de ongeschreven regels uit de autowereld. Wij geven niet enkel om het prouct, maar meer om de ziel van, en de filosofie achter, het merk CUPRA.

We wilden het gevoel creëren dat je met CUPRA bij een familie hoort. Zo kwamen we op de analogie van driehoeken. Stel je eens twee driehoeken voor die elkaar doorkruisen. De vorm van een driehoek is erg dynamisch: het heeft een stabiele basis en het wijst duidelijk in een richting.

En toen zetten jullie alles op z'n kop.

Dat hebben we gedaan om het meer snelheid te geven en het nog dynamischer te maken. Daar komt bij dat onze auto’s ondersteund zullen worden door losse onderdelen, accessoires en collecties. Daarnaast kijken we ook naar verschillende samenwerkingen met andere merken en interessante individuele spelers in de branche voor de complete CUPRA-ervaring. Voor ons gaat het namelijk niet alleen om het product, we kijken naar CUPRA op een veel dieper niveau.

Wat is het idee achter CUPRA?

Om bij de creatie van een concept de focus puur op prestaties te hebben, is erg ouderwets. Het gaat namelijk niet alleen om de laatste milliseconde van snelheid. Als je daar doorheen kunt kijken, zie je een totaal nieuw element in onze auto’s. We zoeken namelijk naar iets verfijnds, niet grof of in-your-face, maar elegant en chic. We richten ons er dan ook op om relaxter en stijlvoller te zijn. 

Snelheid is zeker een component van CUPRA. Hoe zou je snelheid omschrijven?

Snelheid is het idee van snel bewegen, je zintuigen op scherp zetten; met name je zicht. De adrenaline die je wakker houdt. De sensatie van snelheid voelt daarom magisch. Als je een kind in een buggy zet en vooruit duwt, creëer je een gevoel van snelheid. Dit zorgt gelijk voor een lach op het gezicht van het kind. Het zit in ons allemaal. Snelheid is cool. Snel bewegen is cool.

In de CUPRA-wereld spring je van de ene ervaring naar de andere alsof het niets is.

Voor ons is de reis het belangrijkste. Het draait niet alleen om snelheid; om die laatste miliseconde van je tijd af te schaven tijdens een ronde op de Nürnburgring - wat we overigens al hebben gedaan! Het plezier zit hem juist in de manier waarop je ergens komt.

Hoe verschult het rijden in een CUPRA ten opzichte van andere snelle vervoersmiddelen?

Het gaat om zoveel meer dan alleen maar hard rijden. Het gaat om het geluid, de materialen in de auto, het gaat zelfs om de geur. In een auto waar zowel design als prestaties centraal staan moet alles de zintuigen aanspreken. Ten eerste hebben we te maken met de visuele aantrekkingskracht, de focus op het design van de auto. Maar de wegligging van de auto is net zo cruciaal. Sommige onderdelen zijn gemaakt van carbon, maar er is meer dan alleen carbon onderdelen op de auto schroeven. Net als de materiaalkeuze is het algehele lage gewicht van de materialen belangrijk.

Het draagt allemaal bij aan het doel om de auto perfect te laten presteren. Om prachtige materialen en stoffen te gebruiken, maar het juist eenvoudig te houden. Om terug te gaan naar de basis.

Staat de bestuurder centraal bij CUPRA?

Absoluut. We creëren een omgeving die volledig op de bestuurder is gericht, maar niet op een puriteinse, standaard manier. We gebruiken namelijk juist materialen die fijn zijn om aan te raken – de human touch staat altijd centraal. Hierdoor kwamen we ook op het idee van de koperkleur: een hele warme, echte kleur. We wilden het gevoel van warmte die het merk uitstraalt vangen in deze kleur. Het is niet het gebruikelijke, koude aluminium. Het is juist warmer, het staat dichter bij de mensen, het vóelt menselijk.

Hoe ziet de toekomst er voor CUPRA-design uit?

Niets is in beton gegoten. We claimen dan ook niet dat er een specifieke lijn is die CUPRA typeert. CUPRA-auto's zijn sportief. Ze hebben karakter, maar ze zullen je niet bijten. De scheidingslijn tussen karakter en agressie is dun, dus we voegen absoluut een bepaalde mate van elegantie toe aan de sportiviteit van de CUPRA-auto's.

“We zijn ervan overtuigd dat een elektrische auto óók een raceauto kan zijn”.

Je hebt zojuist de gloednieuwe CUPRA e-Racer onthuld.

Ja, deze auto is volledig elektrisch! Van het begin af aan is de auto ontwikkeld als een volledig elektrische auto - en nog wel een hele competetieve. Ons doel was om net zo snel te zijn als auto's met een gebruikelijke verbrandingsmotor. Over het ontwerp heb ik nog een leuk verhaal: kun je je de eerste Cup Racer nog herinneren? Deze hebben we razendsnel in elkaar gezet en werd een groot succes. We hadden echter geen tijd om bijvoorbeeld de aerodynamica te ontwikkelen, omdat het een beetje een geheim project was. We zijn dus doorgegaan zonder de aerodynamica te testen. 

Voor de Evolution-versie hebben we ons gefocust op één doel: de auto 8 kilometer per uur sneller te maken, zonder de motor aan te passen en alléén de aerodynamica te gebruiken. En de auto moest er daarna nog beter uit zien ook. En het is ons gelukt. Toen we eenmaal ideeën aan het uitwisselen waren over de e-Racer, werd het duidelijk dat het wederom een enorme uitdaging zou worden en dat ons doel niet gemakkelijk haalbaar zou zijn. Aerodynamica en gewicht zijn sinds toen een steeds grotere rol gaan spelen. De ingenieurs zijn de uitdaging van het gewicht aangegaan en hebben gestreefd naar het bereiken van de beste PK-gewichtsverhouding. Maar de aerodynamica was onze taak, die van de ontwerpers. Daarom wilden we een auto die er nóg beter uit zag dan de tweede generatie van de Cup Racer.

En nu zijn we hier. We hebben het gehaald. We zijn ervan overtuigd dat we een elektrische auto óók een raceauto kan zijn en dat een raceauto zowel elektrisch als mooi kan zijn. Dat het een auto is die alle emoties oproept die ik zojuist schetste. 

“We doorbreken de ongeschreven regels binnen de autowereld”.

Zijn er specifieke uitdagingen bij het ontwikkelen van een nieuw automerk?

Om te beginnen moet je een duidelijke merkfilosofie hebben. Je moet de filosofie van het doel dat je wilt bereiken volledig begrijpen. Ik heb mezelf daarom eerst de vraag gesteld: hoe denk ik dat de auto er over 4 jaar uit ziet? Vanaf dat uitgangspunt zet ik een paar stappen terug in het proces en ga ik aan de slag.

Welke passies heb je naast ontwerpen?

(Hij lacht;) Autorijden.

Wat motiveert je? Heb je ene bepaalde houding tegenover het leven?

Ik denk dat vooral mijn passie mij drijft. Ik begon al toen ik 11 was met het tekenen van auto's in mijn schoolschriften. Uiteindelijk is het me gelukt om te studeren waar mijn passie toen al lag: design.

Hoe zit het met de rest van het team dat hard werkt aan de ontwikkeling en bouw van CUPRA's; wat maakt hen speciaal?

Ons team is met grote zorg samengesteld. De teamleden moeten met name feeling hebben met het merk. Bovendien is het belangrijk dat ze niet bang zijn om risico’s te nemen. Het kan namelijk voorkomen dat je hard moet vechten om je ideeën kenbaar te maken. In ons team werken mensen die zeggen: "ik snap dat het zo werkt, maar wat nou als we het op deze manier doen?" Het team dat aan de productielijn staat moet erg vakkundig zijn. Een bepaald aantal onderdelen wordt namelijk met de hand gemaakt én gemonteerd. We hebben oog voor detail, maar ook een passie om met onze handen te werken. Dit soort vakmanschap kun je simpelweg niet in een fabriek toepassen. Je moet het juist kleinschalig houden, precies zoals we dat hier in Mantorell hebben gedaan.